A 20525
Inventar-Nr. | II 5186.1 |
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Dargestellte Person |
Sonnenberg, Eustachius (1666 von)
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Künstler |
Probstatt, Johann Franz (Zeichner) Wirkungszeit: 2.Hälfte 17.Jh. Zeichner (in Luzern?) Literatur: Nicht in ThB Wolffgang, Georg Andreas d.Ä. (Stecher) |
Beschreibung | Brustb. nach r. mit Malteserkreuz in Oval, vor Kreuzschraffur-Hintergrund in oben u. an den Seiten mit Akanthusspangen geschmücktem Lorbeeroval vor oben mit Maske zwischen Akanthusvoluten geschmücktem Retabel, darüber l./r. je eine Strahlensonne [Namensbezug]. Das Oval auf einem vor dem Retabel stehenden leicht untersichtigen Sockelaufbau, vor dessen oberem Teil zwischen großen Giebelvoluten Wappen, oben mit Sonne u. Einhorn, darüber Schriftband „Hinc nitor [Von da der Glanz <Sonne>] / Hinc candor [Von da die Reinheit <Einhorn>]“. – Im unteren Teil des Sockels l./r. 27 „THESES THEOLOGICAE DE DEO. PRAESIDE | CHRISTOPHORO ZINGNIS S. J. [1644–1700, 1678 Prof. in Ingolstadt] | SS. Theolog[iae] Profess[ore] Ord[inario] à R[everendo] D[omino] Io[hanne] Christoph[oro] | Huwiler Sac[rae] Theol[ogiae] Studios[o] in Cathol[ico] Lu= | cernensi Lyceo propugnatae MDCLXXXIV“: I. Deus essentialiter est perfectissima sui sufficientia. | II. Nobis, in via constitutis, non im[m]ediate notus. III. | Neq[ue] demonstrativè quasi a priori. IV. Sed a poste= | riori, argumento tam physico, quam morali. V. | Praedicata divina, tam necessaria quam contin= | gentia, tam absoluta quam relativa sunt rea= | liter identificata Naturae: VI.à qua virtualiter | distinguuntur sola relativa. VII. Seorsim sumpta. | VIII. Deus, licet à creatura sit simpliciter incompre= | hensibilis, IX. uti et oculo corporeo absolutè, X. et poten= | tiae cuilibet creatae naturaliter invisibilis, XI. Super= | naturaliter tamen est visibilis intellectui creato. // XII. Elevato per lumen gloriae XIII. atq[ue] instructo Spe= | cie Dei impressa XIV. cum lumine gloriae identificata. | XV. ad perfectiore[m] Dei Visione[m] nil confert major perfe= | ctio intellect[us] creati XVI. cui prob[abili]ter[?] po[ten]tia obed[iens?] quotlibe= | tica indita est. XVII. Cognoscit Deus se ipsu[m] co[m]prsve [Abbreviatur unklar]. | XVIII. Geaas [Abbreviatur unklar] possib[iliter?] in sua o[mn]ipo[tent]ia t[a]m[en?]: XIX. uti et | absite[?] existentes in solo suo decreto. XX. conditionte[?] | futuras verò directè in seipsis per sci[ent]iam med.[?] XXI. | quae à decreto separabilis est. XXII.à quo Scie[n]tia Vi= | sio[n]is est inseparabilis. XXIII. acc. [Abbreviatur unklar] Divini ta[m] i[nte]llectus | quam vol[un]tatis omnes sunt Deo adaeq[ua]tè in= | trin seci. XXIV. Decernit Deus o[mn]ia decreto uni= | co, intrinsecè indistincto. XXV. quo salva[n]dos | praedestinat praedestin[ati]o[n]e certis medijs affixa. | XXVI. unica pariter intrinsecè indis[tin]cta est Dei | Scientia tam visionis XXVII. quam media.“ (Auf eine Übersetzung muß ich wegen mehrfach unsicherer Lesung bzw. unaufgelöster Abbreviaturen verzichten). In der Sockelmitte lat. Widmung an den Dargestellten „ILL[ustrissimo] AC STREN[uissi]mo D[omino] D[omino] EUSTACHIO A SONNENBERG | de Ballwil, Incl[utae] Reip[ublicae] Lucern[ensis] Praetori, et Panerar[um] | Apostol[icae] Sed[is] Equiti &c. D[omi]no meo gratiosissimo. | Ill[ustrissi]me Praetor, Majus Tibi Elogiu[m] scribere, quae se Tibi dedicat, | Theologia mea non potuit, quam si Te Tibi redderet, et Speculi | vice fungeretur. Nempe cùm imagine[m] animi tui nulli colo= | res[,] nullum caelum exprimere[n]t, in imitando vultu tuo, quo | gravissima Reipub[licae] negotia temperas, que[m] Deo, Patriae | servas, aequabile[m], imperturbatu[m], ars se tota[m] consumere de= | buerat: Illas verò capacissimae me[n]tis tuae dotes Sapientia[m,] aequi= | tate[m,] Religione[m] omni oratione disertiùs ipse corporis Tui | habitus loquitur. Hoc quoq[ue] Solis habes in omnes benefici, quòd indice non est op[us] tuo se fulgore prodenti. Qui Te | spectandu[m] exhibet, satis laudavit. Supersunt vota, quae quantacunq[ue] suscepero, pro Te improba esse non | possunt: ut Reipub[licae,] mihi[,] omnibus diutissimè | vivas sospes ac felix. | Ill[ustrissi]mae Do[mination]is Tuae | Infim[us] Cliens | Io. Christoph. Huwiler Sac[rae] Theol[ogiae] Studios[us]“. [… Erlauchtester Schultheiß, einen größeren Lobpreis konnte Dir meine Theologie, die sich Dir weiht, nicht schreiben, als wenn sie Dich Dir darbringt und als Dein Spiegel dient. Denn da das Bildnis Deines Geistes kein Farbpinsel, kein Grabstichel wiedergeben konnte, hätte bei der Darstellung Deines Antlitzes, mit dem Du die ernstesten Staatsgeschäfte besorgst, das Du für Gott und das Vaterland unparteiisch und unerschütterlich bewahrst, die Kunst sich ganz bankrott erklären müssen. Jene Deine Geistesgaben aber, Weisheit, Gerechtigkeit und Frömmigkeit, sprechen sich beredter als in allen Worten in Deiner körperlichen Erscheinung aus. Dies auch hast Du von der gegen alle gütigen Sonne [Namensbezug], daß Du keines Verkündigers bedarfst, indem Du Dich durch Deinen eigenen Glanz kundgibst: wer Dich anzuschauen gibt, hat Dich genug gelobt. Es bleiben die Wünsche für Dich, die, soviele ich auch ausspreche, nicht unehrlich sein können: Mögest Du für den Staat, für mich und für alle noch lange wohlbehalten und glücklich leben …]. |
Technik | Kupferstich: <u.l.> Joan. Fran. [= Johann Franz] Probstat[t] delin. – <u.r.> G[eorg] Andr[eas] Wolffgang [d.Ä.] sculp. |
Maße |
Blattmaße: 332 x 241 mm Plattenmaße: 329 x 217 mm Bildmaße: 315 x 200 mm |
Zustand | l.Plr. beschn. |
Ikonographie und Realien |
Akanthus Brustkreuz Lorbeeroval Maske Retabel Strahlensonne Wappen Sonnenberg, Eustachius v. |
Widmer |
Huwiler, Johann Christoph |
Devise |
lat.: Hinc nitor, hinc candor |
Status |
Angelegt am 18.04.2002 Letzte Änderung am 08.11.2007 |